Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
31.07.2016 10:15 - Слънчеви зайчета
Автор: kiamzena Категория: Лични дневници   
Прочетен: 1667 Коментари: 1 Гласове:
4



В едно ведро слънчево утро си седях в двора на един манастир и пиех чаша топло кафе на една пейка, когато ме стресна детско гласче.

– Ти вече си станал – весело извика едно момиченце, с което се бях запознал предната вечер. Запознал звучи малко пресилено, защото не знаех името й, но това беше лесно поправимо. Стресна ме, понеже се бях отнесъл в красивия свят на мечтите и не обръщах внимание на света около мен. Благодарих й мислено за това, че ме върна тук и сега да се насладя на утрото и казах:

– Така е, не съм поспалан.

– Но се стресна, сякаш спеше – радостно се провикна то и веднага попита: – Защо се стресна?

– Ами мислех се нещо – отвърнах неопределено аз.

– Защо големите сте вечно умислени? – попита ме то.

„Защо големите сме вечно умислени?“ – си повторих наум въпроса й, повече учуден от това как децата умеят да ги задават едни такива точни и  много трудни за отговаряне. Не знаех защо си мислех за бъдещето и миналото, а не се радвах на утрото, слънцето, светлината и слънчевите зайчета на моравата пред мен. Все пак реших нещо да отговоря.

– Умислени сме, защото все тичаме напред във времето с мисли за това, което ни очаква – казах го и сам се изненадах от думите си.

Тя ме погледна втренчено и удовлетворена от искреността в думите ми, каза:

– А децата не мислят какво искат да правят по-късно, те мислят какво искат да правят сега.

– А ти какво искаш да правиш сега? – веднага попитах аз.

– Искам да играя.

– И на какво?

– Ще ти кажа само ако се съгласиш да играеш с мен. Съгласен ли си?

Замислих се кое е по-важно за мен от една игра. Да умувам над маршрута, след като го бях преговарял вече не веднъж; да си мисля колко ми е хубаво сега и как не ми се иска да дойде утре с неговите грижи, или да мисля за същите грижи, които дали ще ги мисля, или не, не мога да избегна. И разбрах, че сега няма нищо по-важно от една игра.

– Съгласен съм. На какво ще играем?

– На думи.

– Ха, и защо на думи? – попитах аз. Не очаквах точно такава игра и се изненадах, но вече се бях съгласил да играя с това малко хитро дяволче, което ми беше заложило капан.

– Защото искам – каза категорично тя и аз не възразих.

– И как се играе на думи? – реших малко да я подразня.

– Ама ти не си ли играл до сега? – в очите й премина съмнение и учудване.

– Ако съм играл, е било толкова отдавна, че съм забравил.

– Ще ти обясня тогава. Намисляш си дума и аз ще трябва да я отгатна, а после аз си намислям, а ти трябва да я отгатнеш. Пу, аз съм първа.

Тя се засмя и започна да измисля дума. Стоеше права до мен и аз следях внимателно как се втренчва в двора, търсейки своята дума. Преди да избере, изведнъж се обърна към мен сериозно и каза:

– Има едно правило, дето го забравих. Думите, които измисляш, трябва да можеш да ги видиш.

– Как да ги видиш? – изумих се аз.

– Ех, глупчо. Ами да са нещо около теб, защото ако си помислиш нещо, което не е тук, няма да е честно.

– Добре, ще играя честно – засмях се аз.

Тя продължи да се взира, а аз я следях внимателно и забелязвах как се променяше изражението й, щом спираше поглед на някой предмет в двора. Позабави се, докато реши кое да избере, а аз търпеливо чаках. Накрая видях как от направения избор напрегнатото изражение се стопи в усмивка и проследих погледа й. Гледаше един градински щъркел, наобиколен от саксии и градински джуджета на моравата.

– Намисли ли? – попитах я аз.

– Да – отговори тя.

– И как да позная! Тука има куп неща.

– Ами почни отнякъде.

– Джудже – предположих аз, защото не исках да развалям играта от първия път.

Тя изгледа джуджетата около щъркела и се усмихна доволна, че не съм познал.

– Не позна. Имаш право на три опита и едва тогава може да искаш да ти подскажа - и ако тогава не познаеш, печеля.

– Добре. Да видим какво имаме тук. Пън с цветя – предположих за втори път.

– Не е – радостно заподскача тя.

– Не е ли тази дума. Тогава да не е щъркел?

Тя ме погледна развълнувана и разочарована. Децата още не умеят да се преструват и лъжат, да скриват чувствата си, но улавят коварството на възрастните, когато се възползват от тяхното простодушие.

– Не е честно – каза тя.

– Кое не е честно? – учуден попитах аз.

– Ти ме гледаше и знаеше думата от самото начало. Това не е честно.

Възползвах се от своя опит на възрастен и нейното неумение да се прикрива. Всъщност играта е надпревара и целта е победата над другия. Така ни учат да се съревноваваме, хитруваме за да постигнем победа. Изведнъж се почувствах много уморен от тази вечна надпревара, която започваме още от деца. В света на възрастните тя приемаше вече не толкова безобидна форма и се изливаше в интриги, клюкарстване, преднамерени лъжи и куп други неприятни неща, в които не исках  вече да участвам.

– Сега е твой ред – каза след малко тя, като преглътна горчивата загуба.

Започнах да оглеждам двора и с умението на възрастен да прикривам чувствата си с лекота можех да заблудя детето. Така и направих, след като с безразличие огледах предметите, погледнах детето и се усмихнах.

– Имам дума – казах аз.

Тя също като мен ме беше гледала внимателно, но аз бях голям и умеех да маскирам емоциите си.

– Дърво – каза тя, защото него първо бях загледал.

– Не отгатна.

– Но имам още два опита, не забравяй.

Зачаках втория опит. Тя се позабави и умислена гледаше двора.

– Гърне – предположи тя.

– Не позна.

– Уф. Не мога да отгатна. Предавам се.

– Но ти имаш още един опит и подсказка.

– Не ми се играе повече – отсече тя и седна до мен.

Мълчеше нацупена, а аз не се чувствах победител. Изведнъж ме погледна и каза:

– Кажи ми коя дума беше намислил?

Смутен забих поглед в плочките. Всъщност тя беше права. Не бях намислил точно дума, а само се бях запитал как се казва и сметнах, че това става.

– Не играх честно – признах си аз. – Бях намислил дума, която не я знам.

– И коя е тя?

– Ами не я знам. Мислех си как се казваш. Нали не се познаваме официално.

– Знаех си. Знаех си. – тържествуващо се провикна тя. – Значи не побеждаваш. Наравно сме.

– И все пак как се казваш? – попитах аз.

– Няма да ти кажа.

– Защо?

– Защото играеш нечестно.

– Е, не е толкова нечестно. Все пак ти си тук.

– Но името не е дума. То е име.

– Добре. Съгласен съм. Щом не искаш, не ми казвай.

Тя ме погледна изпитателно, мислейки дали все пак да си каже името.

– Първо ти ми кажи твоето – каза тя. – И без да лъжеш.

– Че защо да те лъжа – засмях се аз. – Казвам се Андрей.

За малко бях подложен на внимателен оглед, явно да прецени дали отговарям на това име и щом преценката се оказа в моя полза, чух нейното.

– Ния.

– Радвам се да се запознаем, Ния. А сега на какво ще играем.

– Ще гоним слънчеви зайчета – весело извика тя и хукна по тревата под дърветата.

Хукнах след нея. Тя застана на едно слънчево петно и каза:

– Важното е да не го изпускаш от поглед.

В този момент ветрец раздвижи клоните и нейното зайче хукна да бяга. Но тя умело го настигна с радостен смях.

Аз тъкмо догоних моето зайче, което се оказа доста пъргаво, когато в двора на манастира влязоха двама влюбени. Те се държаха за ръце и оглеждаха. Усмихнаха се, когато ни видяха да стоим на по един крак под дървото с очи, вперени в земята. Помислих си как ли изглеждам – висок, голям мъж, подскачаш в тревата. Те разбира се не знаеха, че гоня слънчеви зайчета. Те дори със сигурност не биха си го помислили дори, а тези зайчета се оказаха доста пъргави и се налагаше доста да подскачам, за да не изпусна моето. Но аз всъщност отдавна го бях изгубил и сега преследвах друго.

Ния се спря и ги гледаше съсредоточено. Неочаквано ме хвана за ръка и задърпа към пейката.

– Влюбени – каза тя с гримаса на отвращение. – Остава само да почнат да се целуват.

– Какво лошо има в това хората да са влюбени? – попитах я аз.

– Отвратително е – каза тя. – Аз никога няма да се влюбя.

Тя не откъсваше очи от влюбените, а те направиха обиколка на двора и влязоха в църквата.

– Искаш да кажеш, че никога няма да се ожениш? – попитах я аз изненадан от нейната реакция.

– А ти влюбен ли си? – вместо да ми отговори, попита тя, загледана втренчено в мен.

Усещах, че очаква моя отговор с голямо напрежение.

– Да, влюбен съм – признах й аз.

– Знаех си, знаех си. Предател.

– Чакай, какво толкова казах.

Тя беше скочила от пейката и се канеше да избяга.

– А аз мислех, че сме приятели.

– Приятели сме – отвърнах аз.

– Ти си влюбен, а влюбените не правят друго, освен да се държат за ръце и целуват. И забравят приятелите си.

– Според мен не си права.

– Права съм. Когато Мишо се влюби в Катрин, той вече не искаше да играе с мен – и аз видях сълзи в очите и.

– Но когато някой се влюби в теб, ще иска само с теб да играе – опитах се да я утеша.

Тя се замисли над думите ми и отсече:

– Но той няма да е Мишо.

– Това няма значение, Ния. Който и да е, ще ти е най-добрият приятел.

– А ти как се влюби?

Това беше въпрос с повишена трудност и ме слиса, но тя чакаше с вперени в мен очички, тръпнещи с надежда. Тогава се замислих за поетите и философите. Влюбването не може да се обясни, то е магия, неподвластна на обяснение. Философите обаче, с техния стремеж да намерят обяснение на всичко, се опитват. Разпъват любовта като хирурзи и започват да й правят аутопсия. Разчленяват, кълцат и правят изводи и пишат умни книги. Поетите са по-честни. Те изразяват своите чувства и правят сравнения - и те са безсилни, но поне не търсят обяснение. А тя чакаше моя отговор.

– Това е като ... – и се спрях, защото всяко сравнение е безсилно пред Любовта. То е само бледа сянка.

– Ясно – каза тя.

– Какво е ясно?

– Ами не знаеш. Никой не знае.

Тя беше готова да заплаче. Виждах как сълзите набъбват в детските й очи.

– Ния, да си влюбен е най-прекрасното чувство на света. Само това мога да ти кажа.

– Като да се радваш, че имаш приятел завинаги ли?

– Да.

– И той няма да те дърпа за косата и да ти пуска буболечки в пазвата?

– Разбира се, че той няма да върши такива гадости – казах аз.

– И ако паднеш и се удариш, няма да се смее?

– И това няма да прави.

– И ще ти дава от вафлата си?

– Да, и това.

– И ще ти подарява разни неща, които са ценни за него.

– Да.

– И ако някой те обиди, ще иска да го набие?

– Задължително.

Тя се замисли и стана много сериозна. Мисли дълго и се усмихна накрая.

– А дали ще иска да гоним слънчеви зайчета?

– Ако го помолиш.




Гласувай:
4



1. katara - хубавооо...
31.07.2016 17:12
хареса ми, и така ме натъжи...
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: kiamzena
Категория: Лични дневници
Прочетен: 119254
Постинги: 47
Коментари: 89
Гласове: 200
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930